It snowed again today! Its the 8th time since winter came.Its terribly cold,frosty and wet..have I ever told you that IK weather is TERRIBLE..It is..Sometimes you woke up in the morning,the day is bright and the sun is shining beautifully.Then kan,tetiba tengahari boley snow lebat giler2 punya..iskh..peningla...Sometimes nak plan pi mana pon terbantut..Winter nie memang tak berjalan ke mana pon,lepak umah jer..How to go out?If its not snowing,it rained.But redha ajelah,tuhan punya kuasa,kan..Padanla muka I..sapa yang gatal nak duduk UK,kan?:P
Owh,yesterday I balik umah jap during lunch time to cook..then pi keja balik until 9pm..I teringin nak makan Mee Hailam and my darl and kyra pon suka..Tapi I hate the yellow mee here in UK,rasa pelik giler,okay?Payau,lemak,ntahla,memang weird la rasa mee kuning diorang nie.So,I used this instead of Mee Kuning:-
Yeap darlin,I use spaghetti..This is my 2nd time using it For Hailam recipe.But 1st time tak sempat ambik gambar pasal LAPARR sangat..Hahaha..nampak sangat kebulur pelahap,kan?:P. Owh,I'm using spaghetti but not the usual one.I used the one that is made from durum wheat.So,bila dah boiled abot 15 mins,mcm ni-
I boiled lama skets pasal nak jadikan dia betol2 soft..Kalau buat bolognaise,spaghetti tuh I tak boiled lama like this as tak sedapla makan soggy bolognaise kan..As this one I memang purposely boiled a bit longer.Owh,nak bagi petua skets.Kalau you over-boiled pasta,kan..cepat2 angkat dari periuk then masukkan dalam bowl apa2,terus tuang ice water and after that put lotsa ice.It will stop it from cooking and takdalah your pasta jadik soggy and too soft,kan. Ok,nak tengok tak my spaghetti Hailam? Ni dia...
Tempting tak?Recipe is below this..Mine is simple saja..as I like to make it simple and easy.So,try la if you want.The prep time is around 20 mins saja.Cepat,mudah and sedap.Yummier dari yang you all makan kat restoran tuh..as this one takde MSG yer..tak tau MSG?Ajinamoto lerr..Huhuhuhu..Ni resipinya,my version:-
Ingredients
Yellow Mee/Spaghetti
Kicap Manis Kipas Udang/Any Kicap pekat
Oyster sauce
Cili Boh
Garlic
Onions
Sesame Oil
salt and sugar
Vegetables-preferably Sawi,carrots,baby corn
Beef and beef stock
Chicken
Squids and prawns..
Corn Flour
Lada Sulah and Blackpepper
Firstly,macam biasa,tumis garlic sampai naik bau..then masukkan cili boh.goreng sampai naik minyak,then masukkan beef stock,beef,chicken and the seafoods.Then masukkan oyster sauce,kicap,sesame oil,salt and sugar.Lastly masukkan Vegetables,Kacau sebati..If you like pedas,put some lada sulah,blackpepper and cili api(2 batang pon dah cukup pedas).Lastly bancuh corn flour and bubuh sikit to thicken the gravy.Wallah..SIAP dah.So,Selamat Mencuba,peeps:)




2 ulasan:
OoOoo sedapnye! I nak try lah kot! entah jadi entah tak!!!
Anyways, your hubby main music kan??? I have a friend yang dok kat Norwich jugak, well actually he is Mozard's friend and he is a keyboardist! boleh lah I kenalkan you all boleh lah hubby you jamming dengan dia. WE all panggil dia Mat Yol! I am not sure of his real name hahaha! tu lah masalah most of my friends too many nick names hehe!
Anyhoo.. kalau your hubby interested nak call dia nanti you give me a call ok :D
ok babe..boley berkenalan tuh..boley depa lepak sesama dengan mozardt nantih..
babe,spaghetti hailam makan dengan cili jeruk sangat mashyuk okay..TERBAEKK!
Post a Comment