assalamualaikum..Salam Jumaat everyone..Tak tau la bila I nak update pasal my France trip in details,kan..Adoila..I'm gonna start work soon,so,banyaknyalah benda nak kena settle..Insy yer..I'm gonna try my best..
What I can say bout French is,yes,it indeed a City Of Fashion...I love France. However,majority of French people can't speak English..so,I would suggest you learn a basic French..hahaha,basic macam yang Kyra tau pon jadilah...Arrghh,I so wished my darling hubby ada..as He can speak basic French...adoi,menci la....
French nie tak macam Americans or Brits yang kalau berlaga bahu mesti nak senyum or say Hi at least..or Good Morning ke haper..Diorang nie jenis buat hal sendiri...When we arrived kat Gare Du Nord tuh,I macam dah stress dengan French nie tau...They are not friendly..Tapi malasla nak judge all of them sebab a few saja kan..sampailah..1 peristiwa..
:
:
:
:
:
:
:
:
Nak dijadikan cerita,on our way to Mar La Vallee station in Disneyland,adalah emergency yang tak dapat dielakkan,I had to go to a hospital...Takdalah apa sangatnya...But then,after waited for almost 5 hours in emergency unit,me and Kyra decided to just go..We cant wait any longer..Gila,dengan tak breakfast dari pagi semua..So,I checked out la..Gila tak efisyen emergency unit nie..kalau nak mati,lama dah mai..Kalau nak beranak,agaknya kena sendiri bidankan...Gila lahh!
So,we walked out of the hospital..Out of no where nie...kira macam kampung la tempat tuh in France..with temperature around 1 degrees..in the middle of no where and no one can speak English..I panicked..I prayed that I tak pengsan and left Kyra on her own in the middle of nowhere...We stopped at a bakery,bought some pastries..kunun nak tanya mana nak cari cab la..As expected,sekor pon takleh speak English...pengsann!
It was almost dark,and we were cold,in an unknown place...just the two of us..with my phone almost outta battery..I got bran freeze dah,bila sejuk,otak pon beku..Gila,survival skill dah almost fade dah...Seriously,I almost cried...Then we walked and walked..for almost 10 mins kot..Nampak this guy..French la,dia kata we're heading the wrong way..the taxi stand is the other way and we have to menapak back around 15 mins walk lagi..in the cold and dark!
Lagila makcik nak pitam dengar..aiyo....Then we all pon patah balik,I can't take it anymore..I prayed and prayed to Allah to help us..to hear us...My mulut nie dok recite Ya Wahhab,non stop...Habis jek recite ya wahhab tuh,dengan kuasa Allah Yang Maha Kaya,a hear a honk..ada 1 car stopped..It was that guy with his family..He asked us to get in his car and offered to send us at the taxi cab..and miraculously HE CAN SPEAK ENGLISH,ya all! Because he took english classes when he was a kid..But basic english la..kalau kau tanya dia apa circumstances,dia tak tahu kot...Hahahaha..Adoi,he got 2 kids and wife dia sangat cun..but none of them can speak English except him..Then wife dia bagi Kyra chocolate..Bila I cakap I nak pegi Disneyland..terus dia kata they can drop us there..Gila kan?Stranger...sanggup nak hantar kita..It was around 20 mins drive to Disneyland..and they all helped us..
So,kesimpulannya,bila susah or senang,kena la kita sentiasa tawakkal pada Allah..and the 2nd thing,I can say now that NOT ALL FRENCH are snobbish..I'm glad...:)
You all agak-agak apakah motif Kyra nie posing gini?Dia paksa I ambik gambar dia pose gini...Sapa dapat teka I bagi 1 Lancome Miniature Perfume..LEKAS!!!!!!!!
The 1st one yang teka betul..is the WINNER bebeh!!





11 ulasan:
nak jadi mcm kate winslet???? hehehe
feeling2 rose dawson dlm titanic?
-nur anas-
ala-ala cerita titanic kut...
salam...thank god...ada gak yg reti speak english even basic...susah gak la nk pi paris camni...hehehe
i rasa kyra nk jd mcm kate winslet tak..dlm titanic...hehehe
hahahaha.. tirah berangan ala2 TItanic
Erm...dia nak jd Heroin lah tue...Titanic yer...
BTW..u've lovely doughter--->
seriuosly!!
Ha...nak ganti heroin Titanic lah tu...:)
1. berangan ala² filem Titanic
2. mghirup udara yg segar di Paris
ala semua jawab titatic i pun nak bagi jawapan tu gak dah bukan tang pertama dah sah tak menang
so alang alang tak menang kan i bagi jawapan lain lah
Kyra just nak amek gambar dia breath in deeply kekeeke or dia berangan jadi burung nak terbang :)
alaa..mesti dah kalah i sebab lambat nak meneka..hehe
Alhamdulillah..hope you have had a pleasant albeit tiring journey.
salam Meen, hi..is your contest still open..nak join the contest gak ni :D
jawapan titanic dah ada..my answer will be kyra was enjoying the sun sambil menikmati udara yang sejuk dan beraksi ala-ala titanic..
have a good day
Post a Comment